Tudjuk jól, hogy a kalcium elengedhetetlen jelentőségű ásványi anyag, elegendő bevitele az egészséges csontok, fogak nélkülözhetetlen feltétele. A kalcium felel a kollagénnel együtt a csontok, fogak szilárdságáért, épségéért, emellett a szív- és izomműködésben, a véralvadásban, az idegi impulzusok jeltovábbításában is szerepet játszik.  Hiányában eleinte izomgörcsök, vérnyomás rendellenességek, véralvadási zavarok, huzamosabb fennállás esetén csontritkulás alakulhat ki.

Sokan sajnos a mai napig azt hiszik, hogy a kalcium legjobb és egyetlen forrása a tej-és tejtermékek, ezzel fejtörést okozva az endometriózis diétázóknak és a vegánoknak, akik a hormonok – és antibiotikum származékok miatt vagy etikai megfontolásból kerülik a tej fogyasztását.

100 gramm sajtban 800 mg, szardíniában 330 mg, a tejben 118-122 mg kalcium van.

Ehhez képest nézd a vegán, növényi eredetű lehetőségeket, amelyeket endometriózis diétában is használhatsz.

100 gramm -ban található kalcium mennyiség vegán verziókban:
  • MÁK 1400 mg
  • SZEZÁMMAG 740 mg
  • MANDULA 250 mg
  • GOMBA 200mg
  • BROKKOLI 114 mg
  • CSICSERIBORSÓ 110 mg
  • FEHÉR BAB 105 mg
  • KELKÁPOSZTA 45 mg

A tejet pótló növényi italok és pudingok, növényi joghurtok (rizs-, mandula-, kesudió-, zabitalok) nagy része elérhető káliummal dúsított változatban is.

Vannak olyan ételek, amelyek csökkentik a szervezet kalcium-szintjét, vagy a vesén keresztül fokozza a kalcium ürítését, vagy meggátolja a bélben annak felszívódását.  Ezek közé tartozik a

  • sós ételek
  • koffeines italok
  • foszforsavas szénsavas italok
  • spenót az  oxalát-tartalma miatt
  • gyógyszerek közül a vízhajtók
  • gyulladáscsökkentő szteroidok
  • gyomorsavtermelést gátló protonpumpagátlók

Viszont eredményesebb a bevitt kalcium felszívódása, ha D-vitaminnal, K2-vitaminnal és magnéziummal együtt fogyasztod. Ha ennek ellenére szeretnéd a táplálkozásodat kiegészíteni patikában vásárolt szerekkel, tudnod kell,  hogy bár a kalcium különféle formái eltérő mértékben vízoldékonyak, a különféle kalcium sók hasznosulása nagyjából azonos a szervezet szempontjából. Segítheted a felszívódását, ha étkezés közben veszed be.

Egyre népszerűbbek a természetes, tengeri formából nyert kalciumot tartalmazó étrend kiegészítők. Ha ilyet választasz, figyelj, hogy megbízható forrásból szerezd be, mert a tengerekből származó nehézfémekkel szennyeződhet.

Végre elérhető a  4 alkalmas Komplex Endometriózis ÉletmódRendszer Konzultáció Árvai Nórával EndoBlog 4 pillére alapján!

Bejelentkezés konzultációra ITT

!

További fontos infók, hibalehetőségek élt elkerülési módjaik endometriózis diétában ITT a megújult, teljesen digitalizált Endossziéban! 

Hagyj üzenetet

Az email címedet nem tesszük közzé.