Vegán életmóddal a krónikus női betegségek ellen- de mi lesz a fehérjékkel?

Ha már régebb óta követed a blogot, biztosan feltűnt, hogy receptjeinkben nem találsz állati eredetű összetevőket. Távol álljon tőlem bárkit is bármilyen táplálkozásra rábeszélni, hiszen vallom, hogy a saját tested legnagyobb szakértője Te Magad vagy. Ezzel a mai bejegyzéssel pusztán megmutatom számodra az én utam, elképzelésem, felvillantva egyet a számtalan lehetőség közül.

A húsok, halak, tejtermékek és a tojás mellőzésével a vegánként megszabadulunk  az egészségtelen telítetlen zsíroktól, az állatok húsában és tejében jelen levő hormonoktól és antibiotikumoktól, valamint szelídséggel és nyugalommal élhetjük az életünket a nem ártás jegyében. Minden vallási háttér nélkül vallom ugyanis, hogy nem lehet gyógyító táplálékunk az, amely egy másik érző élőlény halálába, szenvedésébe került. Erről 14 éves koromban győzött meg egy videofelvétel, amelyet a bátyám készített egy osztálykiránduláson, amely során a szállásról beláttak  a vágóhídra, és érzékletes felvételeket, videókat készítettek.

Eleinte csak “kocavega” voltam, nem az egészségesség motivált, pusztán az állatok szeretete. Rosszul étkeztem, töménytelen tejterméket és vegetáriánus pizzát faltam.

Az endometriózissal való küzdelmem során fordultam a vegaság gyógyító, egészséges irányzata felé. Szerencsére az elért eredmények meggyőzőek voltak és a táplálkozás az elveimmel is összhangban volt, ami fontos szempont.

Utánanéztem annak is, milyen hátulütői lehetnek a vegánságnak.  A vegán életmód kritizálói a fehérjék hiányát róják fel az étrend hátrányaként. Ez mind belső, mind külső esztétikai problémákhoz-  a kötőszövetek megereszkedése, fáradt, fakó arcbőr, stb.- vezethet, ha nem korrigáljuk megfelelően. Szerencsére a szükséges proteineket növényi eredetű táplálékokkal is bevihetjük a szervezetebe, ha jól kombináljuk őket.

Fogyassz sok kendermagot, hajdinát, quinoát, kék vagy zöld algát.

A többszörösen feldolgozott, génmanipulált szójatermékekkel azonban vigyázz! Kerüld őket, helyettük fogyassz gabonából készült szeitánt.

Párosítsd egymással a fehérjében gazdag élelmiszereket, készíts például hummuszt teljes őrlésű  házi keksszel, lencsét quinoával, fekete babot barna rizzsel vagy borsólevest teljes őrlésű pitával. A salátáidat dobd fel pirított olajos magvakkal!

A fehérjék mellett fontos hogy megfelelő mennyiségű cinket vigyél be  a szervezetedbe, ezt vegán módon spárgából, spenótból, mandulából, tökmagból szerezheted be.

A cink létfontosságú a szervezetben jelen levő gyulladások csökkentésében, így endometriózisban különösen jótékony hatású.

Árvai Nóra

pszichológus, perinatális szaktanácsadó, szakíró, táplálkozási tanácsadó

Foglald rendszerbe az endometriózis diétádat, hogy ne macera legyen, hanem öröm! Az Igazi Endometriózis Diéta könyvek segítenek neked ebben.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Kérem a legfrisebb kutatásokat, legfinomabb recepteket és jó híreket

minden kedden a levelesládámba!