Mit is takar tulajdonképpen a mostanában olyan divatos superfood név? Hát ez az, mivel nem szabályozott kategória, ezért nem tudja senki pontosan, mit is jelent, használja bárki, aki a termékét szeretné vonzóbb színben feltüntetni. Hiszen ami szuper, az csak jó lehet, valamiféle mágikus gyógyító erőt, energiát tulajdonítunk neki.  Néha olyan hatásokkal is felruházzuk, amelyekkel egyáltalán nem is rendelkezik, de mivel különleges, messziről jött, így azt érezheted, sokat tettél az egészségedért a beszerzésével.

A superfood megnevezés miatt lett nagyon népszerű a quinoa, az avokádó, a goji bogyó, a spirulina alga és a kókuszvíz.  Nem azt mondom, hogy ezek valójában nem egészségesek, de a helyzet az, hogy érdemes átgondolni, valóban ilyen nagy mennyiségben van-e szükségünk rájuk.

Távoli tájak egészséges ételeit rendszeresen, nagy mennyiségben fogyasztani azonban több szempontból is megkérdőjelezhető. Egyrészt anyagilag nyilván megterhelőbb, hiszen mire idáig eljutnak ezek az élelmiszerek, nagy utat tesznek meg, és a szállítás amellett, hogy drága, az ételek minőségének sem tesz jót.

Gojibogyó helyett: csipkebogyó

A gojibogyó nagyon finom, de  a csipkebogyóban sokkal több a C-vitamin!  Egyébként tartalmaz még K-vitamint, mangánt, pro-A vitamint, kalciumot, és a fanyar íze kellemesen frissít.

Quinoa helyett: hajdina

Itthon sokkal könnyebben és természetesebben elérhető a hajdina. Ami a rostokat illeti, mindkettőben 3000 mg/100 gramm található, az íze pedig önmagában egyiknek sem hű de izgalmas, minden a fűszerezésen, ízesíteésen múlik.

Wasabi helyett:  torma

A tormát csak húsvét idején vesszük elő, pedig az esetek nagy részében a boltokban  wasabiként kapható cucc  is csak színezett torma, egy–két százaléknyi valódi wasabival. Az igazi wasabigyökér  ugyanis nagyon drága. Az ételfestékkel megtoldott torma helyett sokkal jobban jársz az eredetivel:-)

Chiamag helyett: lenmag

A chia mag a kiemelkedő Omega-3 zsírsav tartalma miatt tartozik az úgynevezett superfoodok közé. A lenmag többet tartalmaz ebből, és további erőssége a B1-, B6- vitamintartalma, van benne cink, mangán, folát, magnézium, szelén, és még rostban is gazdag.

Még egy kis Hungarikum:

CÉKLA

A céklában az egyik legmagasabb a betalain nevű, élénk színeket biztosító pigmentanyagok koncentrációja. Egyes kutatások szerint a betalainok segítenek védelmet nyújtani a rák és más degeneratív betegségek ellen. A cékla gazdag ezen kívül A-, B- és C-vitaminokban is, amelyek erősítik az immunrendszert, továbbá élelmi rostokban, amelyek az emésztést segítik. A cékla általában egész évben könnyedén elérhető, és nem is kerül annyiba, mint a divatos superfoodok.

FOKHAGYMA

A fokhagyma fogyasztása igazoltan csökkenti a vérnyomást, a triglicerid- és koleszterinszintet, amelyek a szív- és érrendszeri egészség szempontjából fontosak. . Segíthet a stroke kockázatának leküzdésében is.  A benne lévő nagy mennyiségű allicin miatt a fokhagyma az egyik legjobb természetes antibiotikum, nagyon hatékony baktérium- és gombaölő.

Szintén könnyebben elérhető, mint drágább társai:

GYÖMBÉR

A gyömbér nagy kedvenc, limonádéban, indiai kajában a legjobb, de néha teának lefőzve is használom. Már 0,5-1 gramm gyömbér segíthet visszaszorítani a szédülést és hányingert, amit a terhesség korai szakasza, az utazási rosszullét  vagy a kemoterápiás kezelések okoznak. Fogyasztása segíthet csökkenteni az izomfájdalmakat,  az ízületi gyulladás tüneteit és egyéb gyulladásos panaszokat. Anyagilag szintén sokkal jobban jársz vele, mint a superfoodokkal.

Új tréningemben a Tanulószobában megmutatom, én hogyan csinálom, lépésről-lépésre végigvezetlek 7 napomon, hogy te is ki tudd alakítani a saját táplálkozási rendszeredet!

Hagyj üzenetet

Az email címedet nem tesszük közzé.