A növényi tej alig néhány éve még ismeretlen fogalom volt, mostanra viszont széles kínálat vár minket a boltok polcain, akár már a sarki kis közértben is. Köszönhető ez annak, hogy egyre többen vagyunk laktóz- és tejfehérje érzékenyek, vegán étrendet követők és nem utolsó sorban, mert szeretjük ezeket a finom és tápláló italokat, amiket akár te magad is elkészíthetsz otthon.

A tehéntejet elhagyni sokak számára nem is olyan könnyű feladat, elég csak egy egyszerű turmixra gondolnuk. Ki ne próbálta volna tehéntej helyett csupán csak vízzel elkészíteni és némi csalódottsággal elfogadni a hiányérzetet: végülis így is finom, nem is olyan vészes az állaga, most tuti nem lesz hasfájás …de… valami akkor is hiányzik.

Szerencsére mostanra már számtalan variációban elérhetőek a teljesen vegán,  növényi tejek, amiket hivatalosan nem nevezhetünk tejnek, a politikailag korrekt megnevezés a növényi ital. Ezeknek a növényi italoknak a felhasználási köre teljes mértékben megegyezik a tehéntejével: müzlikbe, kávédba, zabkásádba, főzelékbe, kakaódba rakhatod, sokoldalúan használhatod.

 

Endometriózis diétában a növényi tejek ideális választások lehetnek, ha édesítetlen verziójukat választod. Érdemes a változatosságra törekedned, és minél több finomsággal megismerkedned.

A legelterjedtebb a rizstej, ami nagyszerű édes ízével könnyen rabulejt. Könnyen emészthető és magas a B-vitamin-, valamint a magnézium tartalma. Diabétesz esetén figyelni kell rá, hogy magas szénhidrát tartalma miatt megemeli a vércukor szintet, ezért  ha ebben érintett vagy, inkább mandulatejet fogyassz helyette.

A mandulatej kalóriák tekintetében is kedvezőbb választás.  Könnyen emészthető, és a nyers magból készült változata jól habosítható, ami néha egy szuper kávénál igazán jól jön. Sajnos gyakori a cukrozott változata, de ha kitartó vagy, megtalálod édesítetlen, bio verzióban is,  sőt kálciummal, fehérjével dúsított variációkban is.

A mandulához hasonló kesudiótej ára magasabb, de tele van vassal, magnéziummal, cinkkel és bár fehérje tartalma szintén alacsony, állagában nagyon hasonló a tehéntejhez. A magas olajtartalma miatt romlékonyabb, így 2-3 napnál tovább nem érdemes hűtőben  sem tartani.

Az emésztészést jól segíti a kókusztej, mely egészséges zsírokban, vitaminokban és vasban gazdag. Por formában is kapható, így sokkal tovább tárolható, mint társai, de figyelj rá, hogy alacsony kalória tartalma nőhet, ha otthon készíted el.

Ha allergiás vagy az olajos magvakra akkor a zabtej remek döntés, magas rost tartalmával, E-vitaminnal és az immunrendszert támogató béta-glükánnal harcol az egészségedért .Figyelj a glutén- és a magas szénhidrát tartalmára, valamint ne ezt válaszd akkor, ha gluténmentes diétát tartasz.

Gyakran találkozunk a szójatejjel,ez a legnépeszrűbb növényi tej, holott szóját már nem igazán találsz sem bio minőségűt, sem olyat, amit ne génkezeltek volna. Olcsó, mindenbe beleteszik pótlék gyanánt a drágább hozzávalók kiegészítése képpen spórolás gyanánt. A szójatej jellegzetes színű és ízű, fehérjében gazdag, ráadásul alacsony a cukor tartalma, azonban fito-ösztrogéneket tartalmaz, ami nagyobb mennyiségben – vagy kisebb mennyiségben, de azt rendszeresen- fogyasztva felboríthatja a hormonális egyensúlyt, endometriózis diétában fogyasztása nem ajánlott.

A növényi tejek kínálatából kiemelkedik a kendermagtej.  Nehezen beszerezhető, de egyszer mindenképpen érdemes kipróbálni, nem csak a finom, édeskés íze miatt, hanem mert mind a 8 esszenciális aminosavat tartalmazza, ráadásul kálciumban és omega-3, -6, -9 zsírsavakban is gazdag.

A legújabb személyes kedvencem a brazil diótej, – karakteres, különleges, lágy, imádom. Franciaországban, Párizsban találtam egy kis vegán étterem- és boltocskában. Egy kicsit belerondít a képbe, hogy amíg én önfeledten válogattam a magtejek között, néhány utcával odébb éppen lángra kapott a Notre Dame, de igyekeztem nem téves ok-okozati összefüggéseket levonni, pusztán véletlen együttjárásra gyanakszom, semmiképpen sem szeretném a brazil dió számlájára írni ezt a szörnyűséget.

Egy szó mint száz, a növényi tejek közül bámelyiket is választod első számú személyes kedvencnek, időnként azért cseréld le és próbálj ki valami újat, hogy változatos legyen az étrended és hogy kalandozz az ízek világában! Én magam kotyvasztom otthon a növényi tejeket, így biztos lehetek benne, hogy mit tartalmaz, maximum egy kevéske nyírfacukorral édesítem.

Jó felfedezőutat kívánok!

Finom, gyors, egészséges endometriózis diéta barát receptek ITT. 

Hagyj üzenetet

Az email címedet nem tesszük közzé.